sunnuntai 31. tammikuuta 2016

Klassikkohaaste 2: Niskavuoren tarina - vahvoja naisia ja heikkoja miehiä

On aika jälleen Klassikkohaasteen! Kirjabloggaajat sankoin joukoin lukevat ja bloggaavat jonkin klassikon, jota eivät häpeäkseen vielä ole lukeneet. Bloggaukset klassikoista julkaistaan blogeissa tänään 31.1.2016. Kesällä kirjabloggaajien ensimmäisessä klassikkohaasteessa tartuin maailmankirjallisuuden tenhoavaan suurklassikkoon Tuulen viemään. Nyt toisessa klassikkohaasteessa lähdin paikkaamaan ylessivisyksen aukkojani kotimaisen kirjallisuuden maineikkaalla Hella Wuolijoen Niskavuoren tarinalla.


Niskavuoren tarina ei oikeastaan ole yksi teos, vaan kokoelma kaikista Wuolijoen Niskavuori-näytelmistä. Niskavuoren tarina sisältää viisi näytelmää: Niskavuoren nuori emäntä, Niskavuoren Heta, Niskavuoren naiset, Niskavuoren leipä ja Entäs nyt, Niskavuori? Näytelmät muodostavat yhtenäisen tarinan ja löytyvät myös samojen kansien välistä, joten käsittelen niitä tässä ikään kuin yhtenä teoksena.

Ensisilmäyksellä kontrasti viime kesän klassikkohaasteen valintaani Tuulen viemään ei voisi olla suurempi. Tuulen viemän suuren maailman lumosta, hohdokkaista tanssiaisista ja muhkeista puvuista on pitkä matka Niskavuoren tarinan perisuomalaiseen hämäläiseen takapajuiseen pelto- ja metsämaisemaan. Tuulen viemän sankaritar, hemmoteltu ja turhamainen Scarlett ei voisi olla kauempana Niskavuori-näytelmien työnkovettamista ja harmaan arkisista naisista. Kuitenkin lähempi tarkastelu osoittaa myös suuria yhtäläisyyksiä: Niskavuori-näytelmät on tarina vahvoista naisista, kuten myös Tuulen viemää on tarina vahvasta naisesta. Molemmissa käsitellään myös sotaa ja sitä, miten se muuttaa suhdetta omaan kotiin ja omaan maahan. Ennen kaikkea molemmissa on vahvana kantavana teemana rakkaus omaa kotitilaa kohtaan ja se, että tämä rakkaus on kaikkia muita rakkauksia suurempi.

Niskavuoren tarina on sukutarina, joka ulottuu useamman sukupolven yli. Tarina saa alkunsa 1880-luvulla ja ulottuu jatkosotaan asti. Tarina sijoittuu hämäläisiin maalaismaisemiin, lähinnä arvokkaaseen ja mahtavaan Niskavuoren taloon, jonka omistaa Niskavuoren suku.  Juonellisesti ensimmäisessä näytelmässä (näytelmiä ei ole julkaistu aivan juonen mukaisessa kronologiassa) Niskavuoren nuori emäntä kuvataan Niskavuorelle miniäksi naidun Loviisan henkilökohtaista tragediaa. Loviisalle paljastuu raadollisella tavalla, kuinka hänen miehensä Juhani nai hänet vain varojensa takia. Raha-avioliitot kulkevat kantavana juonteena läpi näytelmäsarjan. Niskavuorelaisille tärkeintä on Niskavuoren talo ja se, että talo saadaan pidettyä kunniallisesti pystyssä ja sen rikkautta saadaan kartutettua. Rakkaus taloon vie voiton aviollisesta romanttisesta rakkaudesta. Tästä uhrauksesta kuitenkin Niskavuoren miehet saavat myös kärsiä, puhumattakaan Niskavuoreen naiduista naisista, jotka saavat kestää vieraissa hyppiviä miehiä.

Loviisa Niskavuori, tarinan ensimmäisen osan säälittävä uhri, kasvaa kuitenkin koettelemuksien kautta vahvaksi naiseksi, josta tulee koko Niskavuorta kantava voima. Hän muodostuu eräällä tavalla koko tarinan kantavaksi henkilöksi, joka pysyy tarinasssa mukana viimeiseen osaan asti.

Niskavuoren tarina on ennen kaikkea kuvaus vahvoista naisista ja tossukoista miehistä, jotka lankeavat halujensa ja toiveidensa ristiriitaan. Yhtä paljon se on tarina rakkaudesta omaa maata ja omaa kotitilaa kohtaan. Niskavuorelaisilla on vahva, melkein kuin biologinen yhteys omaan omistettuun maahansa. Heidän suonissaan virtaa Niskavuoren peltojen multa, ja se vetää heitä kuin näkymättömän säikeen tavoin kiinni maahan ja kiinni Niskavuoreen. Tätä lukiessani ymmärsin oikeasti ensimmäistä kertaa elämässäni, miksi monet entisaikaan valitsivat ns. järki- ja raha-avioliiton rakkausavioliiton sijaan. Niskavuoren tarina riisui silmissäni raha-avioliiton paheellisuuden, ja ymmärsin, että totta tosiaan, rakkaus omaa kotia kohtaan voi olla kaikkea muuta rakkautta suurempaa.

Entä sitten lukukokemukseni? .Lukukokemus oli kiinnostava ja antoisa. Ei päätähuimaavan upea tai henkeäsalpaavan mahtava, mutta kokemisen arvoinen. Tällainen vahva realismi ja arkielmän kuvaus tekee joskus hyvää ja palauttaa ikään kuin jalkani maan pinnalle. Niskavuoren tarinassa on tenhoa. Juoni pitää otteessaan. Jokaisessa näytelmässä on jokin keskeinen konflikti tai salaisuus, joka tahtoo tulla julki ja joka tuo sopivasti jännitettä tarinaan. Tosin viimeisessä osassa keskittymiseni herpaantui, enkä enää lukenut niinkään lukemisen ilosta, vaan haasteen painostavuudesta.

Parasta lukukokemuksessa kuitenkin oli, että koen sivistyneeni silmissä. Tämä lieneekin klassikkohaasteen keskeinen idea. Onhan Niskavuori-näytelmät suomalaisen kirjallisuuden kulmakiviä. Niskavuoren tarinassa onkin jotakin perisuomalaista. Se on tarina, joka jokaisen suomalaisen kannattaisi mielestäni lukea. Tarinan kautta saa ikään kuin kosketuksen suomalaisuuden ytimeen ja sitä kautta omiin juuriinsa. 2000-luvun tasa-arvoisen, vahvan ja itsenäisen suomalaisen naisen juuret ovat Niskavuoren Loviisassa ja muissa näytelmän vahvoissa naisissa.  (Tossun alla olevat nykymiehet puolestaan voivat nähdä kirjallisuuden jalossa kuvastimessa omakuvansa Akutsi Muumäen hamossa, Niskavuoren entisessä rengissä, joka nai Heta Niskavuoren ja jää viisi nolla tämän tossun alle.) Niskavuoren tarina oli siis oivallinen valinta klassikkohaasteeseen yleissivistävyytensä vuoksi.

Suosittelen Niskavuori-näytelmiä lämpimästi myös kaikille muillekin, jotka haluavat sivistää itseään kotimaisella kirjallisuudella ja suomalaisuuden kuvauksella.

Olen tehnyt työtäni, mutta minähän olen irrallinen täällä, irtolainen, Ilona. Minun elämäni tausta on toisaalla. Jokainen tarvitsee oman taustansa, yhden kiintopisteen, johon voi nojata, jos aikoo oikein suhtautua maailmaan. Enkä minä ole luotu pöydän viereen, teorioja puhumaan, vaan nousemaan auringon kanssa ja kasvattamaan maan kamaraa.
(Aarne Niskavuori Niskavuoren leipä -näytelmässä)

Hella Wuolijoki
Niskavuoren tarina
(Sis. näytelmät Niskavuoren nuori emäntä, Niskavuoren Heta, Niskavuoren naiset, Niskavuoren leipä, Entäs nyt, Niskavuori?)
Otava
390 s.

11 kommenttia:

  1. Jostain elokuvasta olen nähnyt osan, näytelmiä en ole lukenut tai nähnyt yhtään. Pitäisikin korjata vahinko jossain välissä, koska omasta hyllystä kuitenkin löytyy ehkä kaksi näytelmää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Elokuvia minä en ole puolestani nähnyt, mutta haluaisin! Kirjassa oli monia kuvia elokuvista. Lukemista suosittelen kyllä lämpimästi!

      Poista
  2. Ihanasti lausut haasteen idean, "sivistyin silmissä". On silmiä avartavaa lukea jotain aikojen saatossa saatettua. Niskavuori on aika mojova näky suomalaiseen mielenmaisemaan ja elämänmenoon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyy huomenna kysyä työkavereilta, että näkevätkö he ihan naamasta, että olen nyt olennaisesti sivistyneempi :P Ja niinpä!

      Poista
  3. Pidin tästä kovasti ja itsekin päädyin vertailemaan tätä toiseen klassiseen naiskuvaukseen, kun luin tämän juuri ennen tai jälkeen (en muista kummin) Ylpeyden ja ennakkoluulon. Tahtonaisia siinäkin vaikka myös aika roimaa kontrastia.

    Ja oma hupinsa tuli tietysti myös siitä että minulla on sukua samalla suunnalla kuin missä Niskavuoren talo sijaitsisi, eli miljöössä ja henkilöissä oli tuttuutta...

    (ja pitääpi kuitenkin mainita että vaikka Akusti onkin suuren osan tossun alla niin on hänkin lopulta taitava ja osaava mies, pärjää ehkä talonsa ja vaimonsa kanssa lopulta paremmin kuin Juhani ja Aarne...)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ylpeyteen ja ennakkoluuloon verrattuna tässä vasta kontrastia onkin, mutta miksei samaakin.

      Se on aina hauskaa lukea kirjaa jostakin sellaisesta seudusta, jonka tietää ja tuntee :)

      Ja mitä Akustiin tulee, niin olet oikeassa. Itse asiassa nyt jälkikäteen mietittynä Akusti on ehkä koko sarjan mielenkiintoisin hahmo. Onhan miehessä aika moista nerokkuutta. Nousi rengistä rikkauteen taitavalla tavalla, mutta Heta ei osannut nähdä hänessä muuta kuin sen iänikuisen rengen. Oikeastaan lukijan silmissä Heta näyttäytyy naurettavana Niskavuoren Heta -näytelmässä, kun ei osaa nähdä miestään oikeassa valossa, vaikka onkin parisuhteen dominoiva osapuoli.

      Poista
    2. Joo, Heta pitää kiinni ylpeydestään naurettavuuteen (tai surullisuuteen) saakka, vaikka toisaalta näytelmänsä lopussa on vielä viittauksia että suhteessa on enemmän ambivalenttiutta kuin mitä aiempi käytös antaisi ymmärtää...

      Poista
  4. Yhtään Niskavuori-näytelmää en ole lukenut, mutta nähnyt elokuva- ja teatteriesityksiä sitäkin useampia. Hauholla esitettiin joka kesä jokin näistä klassikoista, jotka sijoittuvat pitäjän maisemiin. Kerrassaan vahvoja näytelmiä, ja tulipa nyt arviosi myötä myös halu lukea ne.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, sittenhän on äidinkielen opettajan korjattava tämä aukko ylessivistyksessään! ;) Suosittelen lämpimästi! Itse en ole muussa muodossa tarinaa aiemmin nauttinut kuten sinä, ja olisi kiva nähdä elokuvat, mutta vielä mahtavampaa olisi joskus nähdä jokin teatterisovitus!

      Poista
  5. Olen lukenut kaikki Niskavuoret kahteen kertaan ja pitänyt niistä kovasti. Joskus olen tv:stä nähnyt pätkiä elokuvista, mutta vain Niskavuoren Hetan olen nähnyt kokonaisuudessaan. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, siinähän on kunnon Niskavuori-fani! Toivottavasti minäkin saisin elokuvat käsiini jostakin! :)

      Poista