Äkkiä näin kaksi
ihmishahmoa. Toinen oli pieni mies, joka patikoi itäänpäin hyvää vauhtia,
toinen oli kahdeksan, ehkä kymmenenkin vuoden ikäinen tyttö, joka tuli kaikin
voimin juosten eräältä sivukadulta. No niin, he törmäsivät toisiinsa kulmassa,
mikä olikin varsin luonnollista. Ja nyt tulen asian hirvittävään kohtaan: Mies
astui kylmäverisesti tytön päälle jättäen hänet lojumaan maahan ja kirkumaan.
Kerrottuna se ei kuulosta miltään, mutta sitä oli kammottava katsella. Mies ei
vaikuttanut lainkaan ihmisolennolta, pikemminkin hän olisi saattanut olla
hornamainen hirviö.
Päätinpä tarttua uteliaisuudesta kauhukirjallisuuden
klassikkoon, skotlantilaisen Robert Louis Stevensonin Tohtori Jekyll ja mr Hyde – teokseen (The Strange Case of Dr Jekyll
and Mr Hyde, 1886). Kirja oli myös
minulle ensimmäinen kyseiseltä kirjailijalta, mutta kirjastokirjojen pinossa on
odottamassa jo valmiina Stevensonin Huomispäivän
laulu: satuja täysikasvuisille, joka edustaakin aivan vastakkaisen tyylistä
Stevensonia.
Suurin yllätykseni Tohtori
Jekyll ja mr Hyden suhteen tapahtui jo kirjastossa: kirja on hyvin pieni ja
ohut! Ainoastaan 111 sivua! Odotin
suurimaineiselta kirjalta suurempaa ulkoista olemusta. Tämä yllätys oli yksinomaan positiivinen kiireisen vuodenajan keskellä.
Pieni pettymys tapahtui sen suhteen, etten kokenut kirjaa
lainkaan pelottavaksi. Kauhukirjallisuuden klassikolta odottaisi selkäpiitä
karmivaa tunnetta, kauhunhikeä, vilunväreitä ja sydämentykytyksiä. En kokenut
mitään näistä. Mietin, olisiko vaikutus ollut erilainen, jos en olisi tiennyt
kirjasta mitään. Klassikoiden suhteen saattaa olla ongelmana, että kirjan idea
on niin tunnettu, että juonellinen jännite menee pilalle lukukokemuksessa.
Kirja lähtee liikkeelle siitä, että kaupungissa liikkuu
kummallinen herra Hyde, jonka omituiset ja rumat kasvot nostattavat jokaisessa
hänet nähneessä kammottavan tunteen. Miehessä on jotakin todella omituista,
eikä kukaan tiedä hänestä juuri mitään. Hänet liitetään muutamaan ilkeään
juttuun – kadulla hän kylmäverisesti tallaa allensa pikku tytön, eikä näytä
tuntevan juuri mitään syyllisyyttä tai katumusta. Lisäksi tapahtuu murha, joka myös
todetaan herra Hyden tekosiksi. Mutta kun häntä yritetään etsiä, tuntuu kuin
maa olisi hänet niellyt. Minne on mennyt herra Hyde ja miksi hänellä on jokin
omituinen side arvostettuun tohtori Jekylliin? Miksi Jekyll on testamentannut
omaisuutensa kammottavalle herra Hydelle?
Juoni liukuu eteenpäin salapoliisiromaanin tavoin, jossa
johtolangat toistensa jälkeen johdattavat pikku hiljaa salaisuuden jäljille.
Tarinaa kuvataan lakimies herra Uttersonin näkökulmasta, ja hän etunenässä on selvittämässä tohtori Jekyllin ja herra Hyden arvoitusta. Kirjan jännittävyyden kannalta häiritsevää oli kuitenkin, että tiesin, mikä
tämä salaisuus olisi ja koko ajan odotin, milloin tulee ilmi se, minkä jo
tiedän. Kirjan viimeinen luku on tohtori Jekyllin kirje, joka palaa tarinan
alkujuurille selostaen perinpohjaisesti mistä kaikki lähti ja kuinka asiat
etenivät, paljastaen lopulta kaikki juonen aukkokohdat.
Vaikka petyin pelottavuuden puutteeseen, en voi sanoa
kuitenkaan, että olisin pettynyt kirjaan kokonaisuudessaan. Pidin kirjasta – se
oli mielenkiintoinen, teemoiltaan kiehtova ja ajatuksia herättävä. Kirjaa ja
sen teemoja voidaan lähestyä hyvin monelta eri kannalta ja pidän juuri tästä
tulkintojen moninaisuuden mahdollisuudesta.
Ensinnäkin teos nostaa esiin ikivanhan hyvä ja pahan teeman
ja näiden kamppailusta ihmismielessä. Tämä kamppailu ja kaksijakoisuus, joka on
tavallisesti suljettu yhden ja saman ihmismielen sisään, on kirjassa
konkretisoitu kaksoisolennon kautta. Freudin jälkeisessä maailmassa lukijalle
tulee helposti mieleen myös psykoanalyysi ja Freudin teoria psyyken rakenteen jakautumisesta
egoon, superegoon ja id:iin. Teoksessa superego epäonnistuu tehtävässään pitää epätoivotut
impulssit alitajunnan kätköissä.
Kirjaa on mielestäni mahdotonta lukea ilman kontekstointia
kristilliseen maailmankuvaan. Kirja toimii mielestäni kristillisenä, hieman
moralisoivana varoituskertomuksena siitä, kuinka käy, jos antaa pahalle
pikkusormen. Toisaalta päähenkilön mielen jakautuneisuudessa tulee ilmi myös
perisyntioppi – kuinka kaikki ihmiset ovat perisynnin kautta pohjimmiltaan
syntisiä olentoja. Jokaisessa ihmisessä asuu pahuus. Englanninkielinen
Wikipedia-artikkeli mainitseekin, että yhtenä Stevensonin innoittajana on
toiminut Raamatun Roomalaiskirje 7:20, joka suomeksi kuuluu näin: ”Mutta
jos teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa
asuva synti.”
Lisäksi englanninkielinen Wikipedia-artikkeli kirjasta mainitsee,
että teosta on luettu myös kristillisenä allegoriana itse Saatanasta,
langenneesta enkelistä, joka ensin oli hyvä, mutta sittemmin lähti kaidalle
polulle. En itse tullut lukiessani ajatelleeksi tätä tulkintaa, mutta siitä
Wikipediaan tutustuttuani vaikuttaa se ilmeiseltä ja hyvin mielekkäältä
näkökulmalta teokseen.
Mielenkiintoinen teos, joka laittaa itse kunkin miettimään
omaa luontoaan. Asuukohan minussakin hirviö?
Kiintoisaa! Minäkin luulin tätä kauheammaksi, enkä siksi ole tohtinut lukea. Puuttuva pelottavuus on siis minulle pelkkä plussa. Hyvä tietää että olen arkaillut suotta!
VastaaPoistaNo ei todellakaan kannata kavahtaa tätä kirjaa pelottavuuden vuoksi! Ehkäpä 1800-luvulla kirjan kammottavuuden ovat tehneet suuremman vaikutuksen, nykyihmiset taitavat olla kauhun suhteen vähän turtuneempia.
VastaaPoistaJotenkin samoissa tunnelmissa luin minäkin tämän Stevensonin klassikon pari vuotta sitten. Ihmismielen kaksijakoisuus on sittemmin tullut vastaan muutamassa dekkarissa, mm. Jo Nesbon Punarinnassa, jossa se oli loistavasti rakennettu. Hyvän ja pahan taistelu on ikuista ja meissä jokaisessa.
VastaaPoistaKiva kuulla vahvistusta omaan lukukokemukseen. Ihmettelen, mihin kirjan maine todella hirmuisena kauhuromaanina perustuu vielä nykyäänkin. Isänikin hieman kauhisteli ja varoitti, että minun ei tätä kannattaisi lukea, kun tietää minun olevan hieman heikkohermoinen :P
VastaaPoistaJa juu, tämä on kyllä ihmiskunnan ikuisuuskysymys. Tuo Punarinta ei ole minulle ollenkaan tuttu. Ylipäätänsäkään en ole juuri dekkareita lukenut.